- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Absolwent Sienkiewicza
Rocznik 1934

Imię:Hieronim
Drugię imię:Franciszek
Nazwisko:Dudwał
Klasa:Matem - pr
Wychowawca:brak danych
Data ur.:30 września 1913r.
Miejsce ur.:Częstochowa
Dawny adres:brak danych
Kontakt:Nie żyje
Opis:W czerwcu 1929 r. zdawał zwyczajny egzamin dojrzałości typu matematyczno - przyrodniczego wobec Państwowej Komisji Egzaminacyjnej, powołanej przez Kuratorim Okręgu Szkolnego Krakowskiego.
23 czerwca 1934 r. otrzymał świadectwo dojrzałości.

Lotnik , zgnął w walkach nad Francją w 1940 roku.

Podporucznik Wojska Polskiego, pilot 113 Eskadry Mysliwskiej I Pułku Lotniczego w Warszawie, pilot szybowcowy.
Nauke w szkole powszechnej rozpoczął w rodzinnym mieście, a po jej ukończeniu ( 1926 ) kontynuował naukę u miejscowym I Gimnazjum Męskim im. H. sienkiewicza w kalsie o profilu matematyczno - przyrodniczym. W tym okresie nastąpiło zainteresowanie i pierwszy kontakt Dudwała z lotnictwem.taka możliwość stwarzało gimnazjalne kółko elektromechaniczne wraz z istniejącą przy nim modelarnią. Równocześnie ze zdaniem matury w 1934 r. złożyl podanie do Wojskowej Komisji Uzupełnień o skierowanie go do Szkoły Podchorążych Piechoty w Różanie n. Narwią.
W następnym roku, z myślą o lotnictwie, poddany został specjalistycznym badaniom w Centrum Badań Lotniczo - Lekarskich w warszawie. Dobre wyniki zdrowotne zdecydowały o wysłaniu Dudwała w sierpniu 1935 r. na kurs szybowcowy do Ustianowej w bieszczadach. Już jako pilot Dudwał wrócił na krótko do macierzystego pułku piechoty. W październiku tego roku rozpoczął naukę na drugim roku Szkoły Podchorążych Lotnictwa ( SPL ) w Dęblinie. Po trzecvh miesiącach przeszedł egzamin selekcyjny i w maju 1936 r. rozpoczął pierwsze loty z instruktorem. Szybkie postępy czynione w pilotażu zdecydowały o dopuszczeniu go do samodzielnych lotów na samolocie RWD- 6, a następnie RWS - 16, na którym przeszedł cały program szkolenia praktycznego w zakresie walki powietrznej.
W kwietniu 1937 r. Dudwał ukońzcył trzeci rocznik SPL, pomyślnie zdanym egzaminem, a w maju przeniósł sie do wyzszej Szkoły Pilotażu w grudziądzu. Tam tez doskonalił umiejętność pilotażu w akrobacji i prowadzeniu walk powietrznych. Po trzech miesiącach szkolenia zakonczonego skokami ze spadochronem z samolotu transportowego, otrzymał kwalifikacje pilota mysliwskiego na samoloty PZL - P 7 i PZL - P 11. W październiku 1937 r. został mianowany podporucznikiem wraz ze słuzbowym przydziałem do 1 pułku lotniczego w Warszawie.
Podczas kampanii wrześniowej w 1939 r. Dudwał wziął udział w walkach w składzie 113 Eskadry Myśliwskiej. Już 1 IX startując w kluczu alarmowym stoczył zwycięski bój w rejonie Bug - Narew z bombowcami niemieckimi, zestrzeliwując dwa samoloty nieprzyjacielskie Me 110 i He 111, a 4 IX zestrzelił samolot bombowy JU 86. Po wielokrotnych zmianach lotnisk polowych jego eskadra zatrzymała się w Petlikowicach Starych k. Buczacza, skąd Dudwał wystartował z rozkazem naczelnego wodza do gen. Kazimierza Sosnkowskiego. W drodze powrotnej nad Lasami Janowskimi zestrzelił samolot rozpoznawczy He 126.


Dudwał Hieronim Franciszek

Urodził się 30 września 1913 roku w Częstochowie. We wrześniu 1926 roku rozpoczął naukę w Gimnazjum im. H. Sienkiewicza w Częstochowie. To właśnie w tym gimnazjum zainteresował się lotnictwem uczestnicząc w zajęciach w szkolnej modelarni. W tym okresie w dzielnicy Kucelin wybudowano lotnisko. Tutaj obserwował starty i przeloty samolotów, które w tym czasie brały udział w zawodach pod nazwą „ Lot Południowo – Zachodniej Polski ”. Zawody te organizował Aeroklub Krakowski. 23 czerwca `1934 roku ukończył gimnazjum im. H. Sienkiewicza w klasie o profilu matematyczno – przyrodniczym.
Po skończeniu nauki zgłosił się do Wojskowej Komendy Uzupełnień. W ten sposób najpierw trafił do Szkoły Podchorążych w Różanie nad Narwią. Po rocznym unitarnym szkoleniu został przeniesiony do drugiego rocznika Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Został między innymi skierowany w maju 1935 roku do Centrum Badań Lotniczo – Lekarskich w Warszawie. Tutaj przeszedł przez wszystkie specjalistyczne badania i został zakwalifikowany do służby w powietrzu. W drugiej połowie września tego roku został odkomenderowany na kurs szybowcowy w Ustianowej w Bieszczadach. Po czterech tygodniach jako pilot szybowcowy powrócił na krótko do pułku piechoty, a następnie po miesięcznym urlopie rozpoczął 1 października 1935 roku naukę na drugim roku Szkoły Podchorążych w Dęblinie. Po trzech miesiącach teoretycznych zajęć przeszedł podwójny egzamin selekcyjny z wynikiem pozytywnym. Wobec tego w pierwszych dniach maja 1936 roku rozpoczął pierwsze loty szkolne z instruktorem na dęblińskim lotnisku. W dość szybkim czasie pozwolono mu na loty samodzielne na RWD – 9, następnie na RWS- 16 na którym przeszedł cały program walki powietrznej. W końcu sierpnia 1936 roku ukończył pełny cykl szkolenia na samolotach szkolnych. Tym sposobem został skierowany na trzeci rocznik SPL, gdzie początkowo odbył kolejne miesiące szkolenia teoretycznego i w kwietniu 1937 roku przeszedł pomyślnie przez sesję egzaminacyjną.
1 maja 1937 roku został skierowany do Grudziądza do Wyższej Szkoły Pilotażu. Tutaj przez kolejne trzy miesiące podnosił swoje kwalifikacje i doskonalił je w akrobacji i prowadzeniu walk powietrznych. Tym sposobem uzyskał pełne kwalifikacje pilota myśliwskiego na samolotach PZL – P7 i PZL- P11. Szkolenie na kursie wyższego stopnia zakończył skokami ze spadochronem z samolotu transportowego.
15 października 1937 roku został absolwentem 10 promocji SPL w Dęblinie na podporucznika i otrzymał przydział do113 Eskadry Myśliwskiego Pułku Lotniczego w Warszawie.
Tuż po rozpoczęciu działań wojennych 1 września 1939 roku brał walczył w kluczu alarmowym w celu odparcia bombowców niemieckich. Do bezpośredniego spotkania z samolotami Luftwaffe doszło w rejonie Bugu i Narwi. Pierwsza walka trwała zaledwie 20 minut. Podporucznik Dudwał zestrzelił dwa niemieckie samoloty : Me 110 i He 111.W następnych dniach dochodziło do zmiany lotnisk i tak startował z Radzikowa koło Błonia, następnie z Petlikowic koło Buczacza. 4 września zestrzelił kolejny - trzeci samolot bombowy Ju 86. W tym okresie jednym z ważniejszych zadań jakie otrzymał było odnalezienie gen Sosnkowskiego celem przekazania mu rozkazów Naczelnego wodza. W drodze powrotnej zestrzelił nad Lasami Janowskimi samolot rozpoznawczy He 126.
Z rozkazu wodza Naczelnego piloci posiadający sprawne samoloty odlecieli do Czerwioniec w Rumunii. W kluczu P- 11 był także Hieronim Dudwał. W następnych tygodniach ewakuowano wszystkich do Francji. Tutaj otrzymał przydział do klucza dowodzonego przez mjr dypl. Pilota Eugeniusza Wyrwickiego. Bojowe loty rozpoczęły się 3 czerwca 1940 roku w składzie Groupe de Chasse II/10 na lotnisku w rejonie miasta Amiens w północnej Francji. Dywizjon w którym latał Hieronim Dudwał wyposażony był w samoloty typu Bloch MB – 152.
7 czerwca klucz w składzie mjr Wyrwicki, ppor. Dudwał i ppor. Poniatowski stoczył samotna walkę z grupą niemieckich myśliwców na samolotach Me 109. Ppor Dudwał w zaciętej walce z przeważającymi siłami nieprzyjaciela został zestrzelony i wraz z płonącym samolotem runął na ziemię.
Pochowany został na cmentarzu w ST.Germain- Sur-Eaulne. Pośmiertnie został odznaczony Srebrnym Krzyżem Orderu Virtuti Militari ( rozkazem Nr 5/41 Naczelnego wodza PSZ na Zachodzie ).
/ A. cieślak ? - na podstawie biografii Witolda Hupki - Klub Seniora Lotnictwa przy A. Częstochowskim.

[Komentarze (0)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych