- Strona Główna -
- Historia Szkoły -
- Różności -
- Kronika Szkoły -
- Spotkania po latach -
- Muzeum - Kroniki -
Almanach Absolwentów IV L.O. im. H. Sienkiewicza w Częstochowie

Hieronim Dudwał

Autor: Cieślak Aleksander
Data dodania: 04.10.2007 09:23:00

Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Kliknij aby powiekszyc zdjecie


Z Aeroklubu częstochowskiego otrzymalismy ateriały o naszym absolwencie Hieronimi Dudwale.

Dudwał Hieronim Franciszek

Urodził się 30 września 1913 roku w Częstochowie. We wrześniu 1926 roku rozpoczął naukę w Gimnazjum im. H. Sienkiewicza w Częstochowie. To właśnie w tym gimnazjum zainteresował się lotnictwem uczestnicząc w zajęciach w szkolnej modelarni. W tym okresie w dzielnicy Kucelin wybudowano lotnisko. Tutaj obserwował starty i przeloty samolotów, które w tym czasie brały udział w zawodach pod nazwą „ Lot Południowo – Zachodniej Polski ”. Zawody te organizował Aeroklub Krakowski. 23 czerwca `1934 roku ukończył gimnazjum im. H. Sienkiewicza w klasie o profilu matematyczno – przyrodniczym.
Po skończeniu nauki zgłosił się do Wojskowej Komendy Uzupełnień. W ten sposób najpierw trafił do Szkoły Podchorążych w Różanie nad Narwią. Po rocznym unitarnym szkoleniu został przeniesiony do drugiego rocznika Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Został między innymi skierowany w maju 1935 roku do Centrum Badań Lotniczo – Lekarskich w Warszawie. Tutaj przeszedł przez wszystkie specjalistyczne badania i został zakwalifikowany do służby w powietrzu. W drugiej połowie września tego roku został odkomenderowany na kurs szybowcowy w Ustianowej w Bieszczadach. Po czterech tygodniach jako pilot szybowcowy powrócił na krótko do pułku piechoty, a następnie po miesięcznym urlopie rozpoczął 1 października 1935 roku naukę na drugim roku Szkoły Podchorążych w Dęblinie. Po trzech miesiącach teoretycznych zajęć przeszedł podwójny egzamin selekcyjny z wynikiem pozytywnym. Wobec tego w pierwszych dniach maja 1936 roku rozpoczął pierwsze loty szkolne z instruktorem na dęblińskim lotnisku. W dość szybkim czasie pozwolono mu na loty samodzielne na RWD – 9, następnie na RWS- 16 na którym przeszedł cały program walki powietrznej. W końcu sierpnia 1936 roku ukończył pełny cykl szkolenia na samolotach szkolnych. Tym sposobem został skierowany na trzeci rocznik SPL, gdzie początkowo odbył kolejne miesiące szkolenia teoretycznego i w kwietniu 1937 roku przeszedł pomyślnie przez sesję egzaminacyjną.
1 maja 1937 roku został skierowany do Grudziądza do Wyższej Szkoły Pilotażu. Tutaj przez kolejne trzy miesiące podnosił swoje kwalifikacje i doskonalił je w akrobacji i prowadzeniu walk powietrznych. Tym sposobem uzyskał pełne kwalifikacje pilota myśliwskiego na samolotach PZL – P7 i PZL- P11. Szkolenie na kursie wyższego stopnia zakończył skokami ze spadochronem z samolotu transportowego.
15 października 1937 roku został absolwentem 10 promocji SPL w Dęblinie na podporucznika i otrzymał przydział do113 Eskadry Myśliwskiego Pułku Lotniczego w Warszawie.
Tuż po rozpoczęciu działań wojennych 1 września 1939 roku brał walczył w kluczu alarmowym w celu odparcia bombowców niemieckich. Do bezpośredniego spotkania z samolotami Luftwaffe doszło w rejonie Bugu i Narwi. Pierwsza walka trwała zaledwie 20 minut. Podporucznik Dudwał zestrzelił dwa niemieckie samoloty : Me 110 i He 111.W następnych dniach dochodziło do zmiany lotnisk i tak startował z Radzikowa koło Błonia, następnie z Petlikowic koło Buczacza. 4 września zestrzelił kolejny - trzeci samolot bombowy Ju 86. W tym okresie jednym z ważniejszych zadań jakie otrzymał było odnalezienie gen Sosnkowskiego celem przekazania mu rozkazów Naczelnego wodza. W drodze powrotnej zestrzelił nad Lasami Janowskimi samolot rozpoznawczy He 126.
Z rozkazu wodza Naczelnego piloci posiadający sprawne samoloty odlecieli do Czerwioniec w Rumunii. W kluczu P- 11 był także Hieronim Dudwał. W następnych tygodniach ewakuowano wszystkich do Francji. Tutaj otrzymał przydział do klucza dowodzonego przez mjr dypl. Pilota Eugeniusza Wyrwickiego. Bojowe loty rozpoczęły się 3 czerwca 1940 roku w składzie Groupe de Chasse II/10 na lotnisku w rejonie miasta Amiens w północnej Francji. Dywizjon w którym latał Hieronim Dudwał wyposażony był w samoloty typu Bloch MB – 152.
7 czerwca klucz w składzie mjr Wyrwicki, ppor. Dudwał i ppor. Poniatowski stoczył samotna walkę z grupą niemieckich myśliwców na samolotach Me 109. Ppor Dudwał w zaciętej walce z przeważającymi siłami nieprzyjaciela został zestrzelony i wraz z płonącym samolotem runął na ziemię.
Pochowany został na cmentarzu w ST.Germain- Sur-Eaulne. Pośmiertnie został odznaczony Srebrnym Krzyżem Orderu Virtuti Militari ( rozkazem Nr 5/41 Naczelnego wodza PSZ na Zachodzie ).
/ A. cieślak ? - na podstawie biografii Witolda Hupki - Klub Seniora Lotnictwa przy A. Częstochowskim.

[Komentarze (0)]
- Redakcja Strony -
- Absolwenci -
- Wyszukiwanie -
- IV L.O. w Internecie -
- Absolwenci innych LO -





Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved.
Modified by X-bot
Hosting stron internetowych