|
Hieronim Dudwał Autor: Cieślak AleksanderData dodania: 04.10.2007 09:23:00
Dudwał Hieronim Franciszek Urodził się 30 września 1913 roku w Częstochowie. We wrześniu 1926 roku rozpoczął naukę w Gimnazjum im. H. Sienkiewicza w Częstochowie. To właśnie w tym gimnazjum zainteresował się lotnictwem uczestnicząc w zajęciach w szkolnej modelarni. W tym okresie w dzielnicy Kucelin wybudowano lotnisko. Tutaj obserwował starty i przeloty samolotów, które w tym czasie brały udział w zawodach pod nazwą „ Lot Południowo – Zachodniej Polski ”. Zawody te organizował Aeroklub Krakowski. 23 czerwca `1934 roku ukończył gimnazjum im. H. Sienkiewicza w klasie o profilu matematyczno – przyrodniczym. Po skończeniu nauki zgłosił się do Wojskowej Komendy Uzupełnień. W ten sposób najpierw trafił do Szkoły Podchorążych w Różanie nad Narwią. Po rocznym unitarnym szkoleniu został przeniesiony do drugiego rocznika Szkoły Podchorążych Lotnictwa. Został między innymi skierowany w maju 1935 roku do Centrum Badań Lotniczo – Lekarskich w Warszawie. Tutaj przeszedł przez wszystkie specjalistyczne badania i został zakwalifikowany do służby w powietrzu. W drugiej połowie września tego roku został odkomenderowany na kurs szybowcowy w Ustianowej w Bieszczadach. Po czterech tygodniach jako pilot szybowcowy powrócił na krótko do pułku piechoty, a następnie po miesięcznym urlopie rozpoczął 1 października 1935 roku naukę na drugim roku Szkoły Podchorążych w Dęblinie. Po trzech miesiącach teoretycznych zajęć przeszedł podwójny egzamin selekcyjny z wynikiem pozytywnym. Wobec tego w pierwszych dniach maja 1936 roku rozpoczął pierwsze loty szkolne z instruktorem na dęblińskim lotnisku. W dość szybkim czasie pozwolono mu na loty samodzielne na RWD – 9, następnie na RWS- 16 na którym przeszedł cały program walki powietrznej. W końcu sierpnia 1936 roku ukończył pełny cykl szkolenia na samolotach szkolnych. Tym sposobem został skierowany na trzeci rocznik SPL, gdzie początkowo odbył kolejne miesiące szkolenia teoretycznego i w kwietniu 1937 roku przeszedł pomyślnie przez sesję egzaminacyjną. 1 maja 1937 roku został skierowany do Grudziądza do Wyższej Szkoły Pilotażu. Tutaj przez kolejne trzy miesiące podnosił swoje kwalifikacje i doskonalił je w akrobacji i prowadzeniu walk powietrznych. Tym sposobem uzyskał pełne kwalifikacje pilota myśliwskiego na samolotach PZL – P7 i PZL- P11. Szkolenie na kursie wyższego stopnia zakończył skokami ze spadochronem z samolotu transportowego. 15 października 1937 roku został absolwentem 10 promocji SPL w Dęblinie na podporucznika i otrzymał przydział do113 Eskadry Myśliwskiego Pułku Lotniczego w Warszawie. Tuż po rozpoczęciu działań wojennych 1 września 1939 roku brał walczył w kluczu alarmowym w celu odparcia bombowców niemieckich. Do bezpośredniego spotkania z samolotami Luftwaffe doszło w rejonie Bugu i Narwi. Pierwsza walka trwała zaledwie 20 minut. Podporucznik Dudwał zestrzelił dwa niemieckie samoloty : Me 110 i He 111.W następnych dniach dochodziło do zmiany lotnisk i tak startował z Radzikowa koło Błonia, następnie z Petlikowic koło Buczacza. 4 września zestrzelił kolejny - trzeci samolot bombowy Ju 86. W tym okresie jednym z ważniejszych zadań jakie otrzymał było odnalezienie gen Sosnkowskiego celem przekazania mu rozkazów Naczelnego wodza. W drodze powrotnej zestrzelił nad Lasami Janowskimi samolot rozpoznawczy He 126. Z rozkazu wodza Naczelnego piloci posiadający sprawne samoloty odlecieli do Czerwioniec w Rumunii. W kluczu P- 11 był także Hieronim Dudwał. W następnych tygodniach ewakuowano wszystkich do Francji. Tutaj otrzymał przydział do klucza dowodzonego przez mjr dypl. Pilota Eugeniusza Wyrwickiego. Bojowe loty rozpoczęły się 3 czerwca 1940 roku w składzie Groupe de Chasse II/10 na lotnisku w rejonie miasta Amiens w północnej Francji. Dywizjon w którym latał Hieronim Dudwał wyposażony był w samoloty typu Bloch MB – 152. 7 czerwca klucz w składzie mjr Wyrwicki, ppor. Dudwał i ppor. Poniatowski stoczył samotna walkę z grupą niemieckich myśliwców na samolotach Me 109. Ppor Dudwał w zaciętej walce z przeważającymi siłami nieprzyjaciela został zestrzelony i wraz z płonącym samolotem runął na ziemię. Pochowany został na cmentarzu w ST.Germain- Sur-Eaulne. Pośmiertnie został odznaczony Srebrnym Krzyżem Orderu Virtuti Militari ( rozkazem Nr 5/41 Naczelnego wodza PSZ na Zachodzie ). / A. cieślak ? - na podstawie biografii Witolda Hupki - Klub Seniora Lotnictwa przy A. Częstochowskim. [Komentarze (0)] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekt i wykonanie: © 2005 Tomasz 'Skeli' Witaszczyk, all rights reserved. Modified by X-bot Hosting stron internetowych |